2008. november 3., hétfő

A helyes(?) Adwords kulcsszó választás

kulcszo valasztas - Adwords Hirdetes Blog Amikor egy új kampányhoz keresek kulcsszavakat, kicsit irigylem az angol nyelvű kollégáimat, és egy kicsit pedig nem.

Úgy érzem, hogy hátrányban vagyok velük szemben, mert nekik nagyobb a piacuk, többen keresnek rá egy-egy szóra, így megbízhatóbbak a statisztikáik, például a keresési forgalomról vagy a várható kulcsszó költségről.

Amiért nem irigylem őket, az pedig épp a nagyobb piacból eredő rengeteg konkurens hirdető. Ott igen meg kell küzdeni egy-egy jó helyezésért. Nálunk azért ez egy kicsit könnyebb.

A kulcsszavak kiválasztása előtt a fő kampányt megpróbálom minél kisebb egységekre bontani, ezek lesznek a hirdetéscsoportok. Itt sokféle szempont jöhet szóba, ez függ a termék (szolgáltatás) jellemzőitől, a hirdető által adott útmutatástól, stb. Például a notebook szinonimája a laptop, és a laptop a népszerűbb. Én erre két külön hirdetéscsoportot készítettem, azért, hogy a hirdetés szövege minél relevánsabb lehessen.

Persze lehetne dinamikus hirdetést is írni erre a célra, ahol a Google automatikusan behelyettesíti a laptop vagy notebook szót annak függvényében, hogy a felhasználó mire keresett rá. De én ezt nem szeretem, mert sok irreleváns és hibás hirdetést eredményezhet. De ez egy külön bejegyzés témája lesz.

A kulcsszó választás számomra elsődleges szempontja, hogy inkább a felhasználók fejével próbálok gondolkodni és nem a termék jellemzőiből indulok ki. Arra próbálok rájönni, hogy mások milyen szavakkal keresnek rá, ha egy ilyen termék érdekli őket. Ha nincs ötletem, akkor megkérem egy barátomat, hogy keressen nekem a neten egy ilyen meg ilyen terméket, és megnézem, hogy milyen keresőszavakat használ.

A megrendelő nagyon sok hasznos szót tud mondani, mindenképp meghallgatom őt. De ő a szakmája szlengjét beszéli, ami eltérhet a köznyelvben az adott témára használt szavaktól, amit meg a felhasználók írnak a keresőbe. Jártam úgy, hogy a megrendelő szakmai szavára, amihez ragaszkodott nagyon, egyetlen megjelenés sem volt egy héten át. Most hogyan mondjam meg neki, hogy nem velem van a baj?

Az összegyűjtött szavakból választom ki azokat, amelyekre külön kampányt fogok készíteni. Igazából nem foglalkoztat, hogy hány kampány lesz, annyi, amennyi. Ezekbe a kampányokba osztom be az összes kulcsszót.

Arra ügyelek, hogy egy kampányba egy fő kulcsszó és legfeljebb négy-öt al kulcsszó, szinoníma, variáció legyen. A fő kulcsszó az, amire a céloldalt optimalizálni kell. Azon sem izgulok, ha ez most még nincs meg. Nem várhatjuk el, hogy egy céloldal több tucat kulcsszóra optimalizált legyen. Ha a tesztelés során kiderül, hogy nem az a kulcsszó teljesít a legjobban, amire korábban az oldalt optimalizálták, akkor a céloldalon később majd változtatni kell, de nem a tesztfázisban.

Ezután jön a long tail, azaz kiegészítem a kulcsszavaimat további keresőszavakkal. Például egy ügyfelem weboldala egy adott termékre az elsők között volt. De ha vásárolni akarok a termékéből és az árakról szeretnék tájékozódni, akkor beírom a keresőbe: terméknév+ár. Erre ez a weboldal az első öt találati oldalon sem volt. Tehát hirdetünk rá, ugye?

Az ár szóról jut eszembe, hogy az egyik kampányban, amikor egy kulcsszónak öt szinonímája volt, és mind közismert is, nem tudtam eldönteni hogyan kezdjem a tesztelést. Ekkor nem a kulcsszavakat tettem a fő pozícióba, hanem az ár szót: szinonima1 ár, szinonima2 ár, szinonima3 ár, stb. Erre alapoztam a hirdetések szövegét és a megjelenő URL-eket is. A kampányt három hét alatt 35% körüli CTR-re tudtam felhúzni. Próbáld ki Te is!

Ha érdekes volt, amit írtam, gyere vissza holnap is. De előtte mond el, hogy Te hogyan csinálod! A többiek imádni fognak érte!

folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések: